برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد | فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

گزارش شهردار مشهدالرضا(ع) از آمادگی مدیریت شهری برای استقبال از بهار ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۰۱۱۹۹
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
گزارش شهردار مشهدالرضا(ع) از آمادگی مدیریت شهری برای استقبال از بهار ۱۴۰۱
سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهدالرضا (ع) اعلام کرد: در نوروز ۱۴۰۱ آمادگی استقبال از ۲ میلیون زائر را تنها از طریق پایانه مسافربری داریم. برنامه ریزی‌های لازم در خصوص افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در بافت مرکزی شهر انجام شده است. امسال شهر با ۱۸ میلیون بوته گل آرایی خواهد شد و المان‌های تعاملی تجربه بی‌نظیری را برای زائران و مجاوران رقم خواهد زد.

مسعود سلطانی| شهرآرانیوز، شهردار مشهدالرضا(ع) شامگاه شنبه ۱۴ اسفند ماه با حضور در برنامه تلویزیونی اشاره به صورت زنده با مردم گفت‌وگو کرد و در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های استقبال از بهار ۱۴۰۱ و پذیرایی از زائران حریم امن رضوی در بهار پیش رو سخن گفت.

شهردار مشهدالرضا(ع) درباره کنترل ترافیک مشهد در چند روز اخر سال گفت: بگذارید شفاف بگویم، طرح ترافیک نداریم. امسال مبنای ما این است که با بستن راه و زوج و فرد کردن در ایام زائرپذیری راهکار اصلی نیست. زائر ممکن است بخواهد چند ساعت یا یک روز در مشهد باشد؛ لذا شرط مهمان نوازی این نیست که در ایام نوروز طرح ترافیک زوج و فردا وضع کنیم.

سیدعبدالله ارجائی افزود: محدودیت‌های ساعتی در چند خیابان محدود در ساعت منتهی به اوقات شرعی خواهیم داشت. البته لحظه تحویل سال محدودیت‌های خاص خودش با توجه به شرایط وجود خواهد داشت.

مشهدی‌ها مراقب میهمانان امام رضا (ع) باشند

وی درباره اسکان زائران نیز گفت: اسکان زائران بر عهده میراث فرهنگی است. البته این را می‌دانیم که ۴۰۰ هزار تخت ظرفیت داریم؛ لذا باید مدارس، مساجد و حسینیه‌ها باید پای کار باشند. مراکز اسکان اضطراری شهرداری با ظرفیت ۲۰ هزار نفر نیز در صورت تکمیل شدن ظرفیت اسکان شهر در اختیار قرار خواهد گرفت.

شهردار مشهدالرضا(ع) افزود: اسکان شهرداری برای زمانی است که مسافر هیچ مکان مناسبی را پیدا نکرده است. البته یک فضای اسکان خوب برای کسانی که می‌خواهند در چادر اسکان یابند با ظرفیت ۱۵ هزار نفر پیش بینی شده است. مردم باید این امادگی را داشته باشند که در صورت لزوم خودشان میزبان زائران باشند.

پایانه امام رضا به شب عید می‌رسد

ارجائی ادامه داد: فضای جلوی پایانه امام رضا را برای شب عید اماده کنیم و یک باغ ایرانی را آماده کنیم. این مشکل که حل شود سراغ مسائل فنی پایانه خواهیم رفت. البته مسئله فروش بلیت بر عهده ما نیست، فقط سرویس دهی به شهروندان و ورود و خروج شان بر عهده ماست. پیش بینی کردیم که امسال یک میلیون نفر زائر از طریق پایانه وارد مشهد شوند و از این حیث ما امادگی پذیرایی از ۲ میلیون زائر را داریم که این رقم دو برابر پیش بینی‌های صورت گرفته است. امکانات رفاهی پایانه را افزایش داده ایم و نگرانی از این حیث نداریم.

فراخوان برای احداث پارکینگ در هسته مرکزی شهر

وی با اشاره به اینکه در هسته مرکزی شهر کمبود پارکینگ داریم، گفت: حدود ۴۰ درصد پارکینگ‌های بافت مرکزی شهر را افزایش داده ایم. همچنین اعلام میکنم اگر کسی در بافت مرکزی شهر زمینی را در اختیار دارد، حاضریم زمین را اجاره کنیم و عواید حاصل از پارکینگ نیز به خود فرد تعلق می‌گیرد و بعد از ایام نوروز نیز شرایط زمین به حالت قبل باز خواهد گشت.

شهردار مشهدالرضا(ع) در خصوص آمادگی برای خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل درون شهری نیز گفت: حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به خطوط سرویس دهی مرکز شهر افزوده خواهد شد. اگر مناسبت خاص و یا مهمان خاصی داشته باشیم این ظرفیت افزوده خواهد شد.

ارجائی در پاسخ به این سوال که آیا برای تامین نیاز‌های روزمره زائران با توجه به کمبود بستر‌های عرضه اقلام مصرفی در بافت مرکزی شهر، برنامه‌ای دارید یا خیر؟ گفت: اعلام آمادگی کرده ایم که بنا به درخواست استانداری و فرمانداری امکان ایجاد ۱۰۰ فروشگاه موقت در سطح شهر را داریم تا در این فروشگاه‌ها اقلام اساسی در اختیار مردم قرار گیرد. هم اکنون نیز ۷ مرکز در سطح شهر با همین رویکرد ایجاد شده و در اختیار دولت قرار گرفته تا اقلام اساسی با قیمت تنظیم بازار در آن‌ها عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز روزمره زائران در ایام نوروز متفاوت است و اقلام خاصی مورد نیازشان است، گفت: ۸۰ درصد زائران با وسیله شخصی خودشان به مشهد می‌آیند و به صورت روزانه به اقلامی نظیر سیب زمینی، پیاز، نان و تخم مرغ و ... نیاز دارند. ما آمادگی داریم به تعدادی که استانداری و فرمانداری اعلام کنند، بازار را به صورت فیزیکی برای عرضه این اقلام در بافت مرکزی شهر ایجاد کنیم. فعلا نیز ۳ مکان با همین رویکرد احداث شده است.

تور مشهدگردی ویژه المان‌ها

شهردار مشهدالرضا(ع) ضمن بیان اینکه المان‌های نوروزی امسال تعاملی خواهد بود، گفت: یعنی المان به کنش مردم واکنش نشان خواهد داد. امسال ۱۳ پاوین خواهیم داشت و مردم در این فضا‌ها باید با رویداد‌ها تعامل داشته باشند. همچنین تعداد ۱۶ المان تعاملی در سطح شهر خواهیم داشت. به طور مثال درباره شیوه کار این المان‌ها باید بگویم که اگر مردم بخواهند از «گذر سیاوش» عبور کنند، پیشنهاد می‌کنم داستان سیاوش را مطالعه کنند و وقتی می‌خواهند عبور کنند مراقب باشند نسوزند! یا به طور مثال در المان «هم نوا» در میدان جانباز، اگر مردم به صورت یک گروه ۸ نفره باشند و در جا‌هایی که تعبیه شده با المان گفتگو کنند، اتفاق بی نظیری را تجربه خواهند کرد. این المان‌ها در سطح شهر پراکنده است.

ارجائی در خصوص نحوه اطلاع رسانی درباره جا نمایی المان‌ها نیز گفت: علاوه بر اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی، از طریق نرم افزار‌های شهری نظیری «شهر من» اطلاع رسانی می‌شود، همچنین بروشور‌ها نیز توزیع خواهد شد. تور‌های مشهد گردی ویژه المان‌ها نیز با اتوبوس‌های یک طبقه و دو طبقه امسال طراحی شده است.

۱۸ میلیون بوته گل برای آرایش شهر

وی درخصوص گل آرایی شهر نیز گفت: امسال ۱۸ میلیون بوته گل در بیش از ۸۰۰ نقطه شهر کاشته خواهد شد. همچنین حدود ۵ هزار سبد گل در سطح شهر خواهیم داشت و علاوه بر این ۱۲۰۰ المان گل در سطح شهر خواهیم داشت.

شهردار مشهدالرضا (ع) درباره رویداد‌های هنری در نوروز ۱۴۰۱ نیز گفت: حدود ۲۰ نمایشنامه هزار بار در سطح شهر، عموما در بوستان‌ها اکران خواهد شد. همچنین بیش از ۴ هزار سرود در نقاط مختلف شهر اکران خواهد شد. البته این به معنای ۴ هزار مرتبه اجرای سرود خواهد بود. همچنین ۱۶ برنامه اصلی در قالب جُنگ در سطح شهر خواهیم داشت.

ارجائی درباره زمان افتتاح پل طبرسی به رسالت نیز گفت: پل طبرسی به رسالت آماده است و منتظر افتتاحیه نخواهیم بود و امیدواریم چند روز آینده زیربار ترافیکی برود و افتتاحیه رسمی آن روز نیمه شعبان انجام خواهد شد.

درخواست شهردار از مردم

وی خطاب به مردم مشهد و همکاران خود در مدیریت شهری گفت: با همکاری بیش از ۱۸ هزار نفر در طرح نورزی در خدمت زائران خواهیم بود. از تمام همکاران عزیزم به ویژه پاکبان‌هایی که مشغول شهر تکانی هستند و همینطور عزیزانی که در حوزه فضای سبز مشغول به کار هستند تشکر می‌کنم.

تعداد زیادی از این عزیزان شاید هفته‌ها خستگی کار طاقت فرسای شهر تکانی را به جان می‌خرند به خاطر یک لبخند زائران و مجاوران عزیز و درخواست مان این است که مردم از کنار این عزیزان بی تفاوت عبور نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->